dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
DK Debat

"Forventeligt" med lavere tilfredshed i Nyborgs børneafdeling

En rapport blandt Nyborg Kommunes afdeling for myndighedsarbejde med børn kortlægger stress, manglende tillid og en hård tone.

NYBORG: En jobtilfredshed under landsgennemsnittet, hård tone og uhensigtsmæssige arbejdsgange præger arbejdet i Nyborg Kommunes afdeling for myndighedsarbejde med børn. 

Det fremgår af en kortlægning af det psykosociale arbejdsmiljø, som velfærdskoncernen Carelink Gruppen har foretaget blandt afdelingens 24 medarbejdere. 

Afdelingen har haft en hektisk periode med et stort efterslæb af arbejdsopgaver, hvilket har pustet til stressen blandt medarbejderne. 

På trods af det er der dog positive forventninger til fremtiden, står der i rapporten. "Flere medarbejdere oplever allerede positive forandringer" fra den forandringsproces, som afdelingen har været igennem, hedder det bl.a.

Tilfreds med der, hvor vi er

- Der er meget, vi skal arbejde med, men i forhold til udgangspunktet er jeg tilfreds med der, hvor vi er i processen, forklarer socialdirektør Lone G. Lorenzen til Fyens Stiftstidende. Hun tilføjer, at der er ansat nye sagsbehandlere, og at der er tilført yderligere ledelse til afdelingen i foråret.

Én af medarbejderne i afdelingen skriver i kortlægningen at "det tager tid, før jeg er ovre det pres, der har hobet sig op", og medarbejderen er ikke alene. Flere oplever både et højt tempo, og flere end landsgennemsnittet føler sig stressede, fremgår det af kortlægningen. 

Flere skriver, at det er "overvældende at forholde sig til mange forskellige arbejdsopgaver, når der ikke er klare arbejdsgange" og at "det vil hjælpe med klare retningslinjer/arbejdsgange og synlig ledelse, som er fysisk til stede." 

Dertil svarer 51 pct., at deres arbejde i høj grad eller meget høj grad bliver besværliggjort af uhensigtsmæssige arbejdsgange.

Oppe mod samfundsmæssige kræfter

Den gennemsnitlige jobtilfredshed hos Myndighed Børn i Nyborg Kommune ligger på 6,3, hvilket er under det nationale gennemsnit på 7,2.

En score på 10 svarer til, at alle er "meget tilfredse", og ligeledes viser en score på 0, at alle er "meget utilfredse". 

- Vi gør hvad vi kan for at få en kontinuitet i afdelingen, og så er vi oppe mod nogle samfundsmæssige kræfter, som gør, at det ser sådan ud, siger Lone G. Lorenzen til Fyens Stiftstidende. Hun siger, at det var forventeligt, at medarbejdertilfredsheden ville ligge i den lave ende. 

Gensidig og manglende tillid

Samarbejdet mellem de nærmeste kollegaer vurderes som velfungerende, og "der er en oplevelse af gensidig tillid og åbenhed overfor hinanden i afdelingen", står der i rapporten fra Carelink Gruppen. 

På trods af det oplever 39 pct., at tonen er for hård, og 13 pct. rapporterer, at de har været udsat for mobning inden for de seneste 12 måneder bl.a. fra ledelsen. 

Én af medarbejderne skriver, at "tillidsrepræsentanten har været sygemeldt det meste af den tid, jeg har været her. Jeg ved ikke, hvem min arbejdsmiljørepræsentant er. Leder er sjældent til stede, så man kan ikke drøfte pressede situationer."

Flere andre skriver, at de pga. manglende tillid ikke har valgt at drøfte den hårde tone eller anmeldt mobningen.

38 pct. vurderer det sandsynligt eller meget sandsynligt, at de vil skifte job indenfor det næste år. Enten fordi, at de ikke føler sig værdsat eller oplever manglende anerkendelse. Én skriver dog, at det er afhængigt at, hvordan afdelingen udvikler sig i løbet af det næste år. 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.